Zakres działania Wydziału Gospodarki Komunalnej:
1. Gospodarowanie zasobami lokalowymi mieszkaniowymi i użytkowymi:
1) prowadzenie spraw z zakresu najmu lokali i zamiany mieszkań,
2) przygotowywanie wykazów osób zakwalifikowanych do wynajmu lokali mieszkalnych,
3) obsługa Społecznej Komisji Mieszkaniowej,
4) realizacja wyroków sądowych w zakresie eksmisji,
5) opracowanie zasad i trybu zaspokajania potrzeb mieszkaniowych,
6) prowadzenie spraw związanych z najmem lokali użytkowych,
7) przygotowanie umów obejmujących administrację mieszkań komunalnych,
8) prowadzenie spraw wynikających z ustawy o własności lokali i współpraca ze wspólnotami mieszkaniowymi,
9) rozliczenie należności wynikających z tytułu własności lokali komunalnych.
2. Prowadzenie spraw z zakresu gminnego zasobu nieruchomości:
1) uaktualnianie gminnego zasobu nieruchomości oraz ujawnianie w księgach wieczystych prawa własności nieruchomości gminnych,
2) przekształcanie prawa użytkowania wieczystego nieruchomości gruntowych w prawo własności,
3) przekształcanie prawa użytkowania wieczystego gruntów zabudowanych na cele mieszkaniowe w prawo własności,
4) aktualizowanie opłat z tytułu użytkowania wieczystego,
5) sprzedaż lokali komunalnych w budynkach wielomieszkaniowych,
6) składanie wniosków o ujawnianie w księgach wieczystych praw miasta do działek gruntów wydzielanych pod drogi w wyniku decyzji zatwierdzających projekt podziału nieruchomości, wydanych na wniosek właściciela lub użytkownika wieczystego,
7) prowadzenie spraw związanych z nabyciem z mocy prawa lub na wniosek na rzecz miasta mienia stanowiącego własność Skarbu Państwa,
8) prowadzenie spraw związanych ze sprzedażą i nabyciem mienia,
9) ustalanie numerów porządkowych nieruchomości zabudowanych oraz nieruchomości przeznaczonych pod zabudowę, zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego, a także prowadzenie i aktualizowanie ewidencji numeracji porządkowej nieruchomości,
10) naliczanie opłat adiacenckich z zakresu gospodarki nieruchomościami,
11) wykonywanie prawa pierwokupu,
12) ustalanie odszkodowań za grunty zajęte pod drogi publiczne,
13) podejmowanie czynności w postępowaniu sądowym w sprawach o własność lub inne prawa rzeczowe nieruchomości, o stwierdzenie nabycia własności nieruchomości przez zasiedzenie,
14) opracowanie informacji o stanie mienia komunalnego,
15) prowadzenie spraw z zakresu podatku od nieruchomości należnego od gruntów miasta w tym przygotowanie deklaracji podatkowych,
16) sporządzanie dokumentów do wprowadzania do ewidencji mienia miasta i zdejmowania mienia z ewidencji środków trwałych,
17) monitorowanie obrotu nieruchomościami sprzedanymi z bonifikatą oraz dochodzenie zwrotu udzielonych bonifikat w przypadku zbycia nieruchomości lub wykorzystania jej na cele inne niż cel udzielonej bonifikaty,
18) prowadzenie spraw dotyczących przyjmowania spadków i darowizn na rzecz miasta oraz spraw związanych z przejętymi spadkami – w zakresie nieruchomości
3. Realizacja zadań z zakresu gospodarki komunalnej:
1) nadzór nad utrzymaniem terenów zieleni miejskiej,
2) sprawowanie opieki nad cmentarzem komunalnym i grobownictwem wojennym oraz opracowywanie stosownych projektów uchwał w zakresie tworzenia, rozszerzania oraz zamykania cmentarza komunalnego,
3) koordynowanie działań w zakresie zarządzania i administrowania drogami na terenie miasta,
4) opracowywanie projektów uchwał w zakresie zaliczania dróg do kategorii dróg gminnych oraz ustalanie ich przebiegu,
5) przygotowywanie projektów uchwał w zakresie cen i opłat dotyczących gospodarki komunalnej,
6) nadzór nad właściwym utrzymaniem urządzeń zaopatrzenia w wodę i urządzeń kanalizacyjnych,
7) udział w przekazywaniu sieci komunalnych,
8) prowadzenie spraw dotyczących nazewnictwa ulic.
4. Zapewnienie czystości i porządku na terenie miasta:
1) nadzorowanie realizacji obowiązków dotyczących utrzymania czystości i porządku należących do właścicieli nieruchomości i do zarządu drogi w zakresie określonym ustawą,
2) opracowywanie regulaminów w zakresie czystości i porządku oraz programu opieki nad zwierzętami bezdomnymi,
3) opracowywanie projektów uchwał w zakresie stref płatnego parkowania oraz ustalania przystanków komunikacyjnych,
4) kontrola umów zawartych na odbieranie odpadów komunalnych,
5) wydawanie decyzji na odbieranie odpadów komunalnych oraz opróżnianie zbiorników bezodpływowych w przypadku właścicieli, którzy nie zawarli umów na ich opróżnianie,
6) Prowadzenie spraw związanych z opłatami za gospodarowanie odpadami komunalnymi:
a) przyjmowanie deklaracji oraz zmian deklaracji dotyczących opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi,
b) wydawanie decyzji administracyjnych z upoważnienia Burmistrza dotyczących wysokości opłat za gospodarowanie odpadami w przypadku niezłożenia deklaracji albo wątpliwości co do danych zawartych w deklaracji czy też nie uiszczenia opłaty lub zapłaty w niepełnej wysokości,
c) przyjmowanie informacji dotyczących nieprawidłowego prowadzenia selektywnej zbiórki odpadów przez właściciela nieruchomości.
7) przygotowywanie materiałów do przeprowadzenia przetargu na odbieranie i zagospodarowanie odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości,
8) monitorowanie i kontrola prawidłowego wykonywania umowy na odbieranie i zagospodarowanie odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości,
9) zorganizowanie Selektywnego Punktu Zbierania Odpadów Komunalnych i nadzór nad jego funkcjonowaniem,
10) opracowanie harmonogramów odbioru odpadów komunalnych,
11) prowadzenie rejestru działalności regulowanej w zakresie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości,
12) przekazywanie marszałkowi województwa wykazu nowych podmiotów wpisanych do rejestru działalności regulowanej,
13) przyjmowanie informacji dotyczących nieprawidłowego prowadzenia selektywnej zbiórki odpadów przez właściciela nieruchomości,
14) przedkładanie sprawozdań z realizacji zadań z zakresu gospodarowania odpadami komunalnymi marszałkowi województwa i wojewódzkiemu inspektorowi ochrony środowiska,
15) przyjmowanie i weryfikowanie sprawozdań przedkładanych przez podmioty odbierające odpady komunalne,
16) kontrola przedsiębiorców w zakresie:
a) wpisu do rejestru działalności regulowanej,
b) przestrzegania selektywnej zbiórki odpadów,
c) spełnienia wymagań określonych dla podmiotu odbierającego odpady komunalne od właścicieli nieruchomości,
17) wydawanie zezwoleń na prowadzenie przez przedsiębiorców działalności w zakresie:
a) opróżniania zbiorników bezodpływowych i transportu nieczystości ciekłych,
b) ochrony przed bezdomnymi zwierzętami,
c) prowadzenia schronisk dla bezdomnych zwierząt a także grzebowisk i spalarni zwłok zwierzęcych i ich części, oraz prowadzenie ewidencji udzielonych i cofniętych zezwoleń – w formie elektronicznej
18) prowadzenie ewidencji:
a) zbiorników bezodpływowych w celu kontroli częstotliwości ich opróżniania oraz w celu opracowywania planu rozwoju sieci kanalizacyjnej,
b) przydomowych oczyszczalni ścieków w celu kontroli częstotliwości i sposobu pozbywania się osadów ściekowych oraz w celu opracowania planu rozwoju sieci kanalizacyjnej.
c) umów zawartych na odbieranie odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości w celu kontroli wykonywania przez właścicieli nieruchomości i przedsiębiorców obowiązków wynikających z ustawy,
19) opracowywanie projektów decyzji w sprawach czasowego odebrania właścicielowi lub opiekunowi zwierzęcia w przypadkach określonych ustawą,
20) wydawanie i cofanie zezwoleń na prowadzenie hodowli lub utrzymywanie psa rasy uznanej za agresywną.
5. Gromadzenie i przechowywanie dokumentacji związanej ze sprawowanym nadzorem właścicielskim nad Przedsiębiorstwem Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej Spółką z o. o. w Tomaszowie Lubelskim.
6. Zatwierdzanie podziałów nieruchomości.